Terug

Uw vastgoed opwaarderen voor een betere verkoop: onze tips

12/10/2020

U wilt voor u verkoopt uw vastgoed opwaarderen? Van een likje verf tot de volledige renovatie van bepaalde kamers; in dit nieuwe artikel vindt u onze vijf beste tips om uw vastgoed snel te verkopen.

 

Een neutrale inrichting

De gouden regel voor elke verkoop is: plaats uzelf in de schoenen van de kandidaat-koper. U verkoopt het pand tenslotte aan iemand anders en niet aan uzelf. Houd uw doelstelling voor ogen: voor de perfecte match zorgen die tot een verkoop leidt.

Vergeet daarom trendy, felle kleurtjes, maar kies voor neutraal. Wit is een vaste waarde en zorgt voor veel licht. Bovendien biedt wit het voordeel dat het de ruimte optisch vergroot en past het bij elke soort inrichting.

Maar dat wil niet zeggen dat u elke kleur moet schuwen. Gebruik bijvoorbeeld een donkere kleur in de badkamer, slaapkamer of eetkamer. Bovendien kan kleur ook spaarzaam worden aangebracht, bijvoorbeeld in een strook op de muur of als accent op een centraal element, zoals een mooie schouw of een mooie vensterrij.

Een opgewaardeerde ruimte

De jaren verstrijken en ons huis raakt steeds voller. Wat kopers tegenwoordig vooral zoeken is ruimte. Een grote kamer komt niet tot haar recht als ze volgepropt staat met meubels en allerlei rommel. De kandidaat-koper kan al die meubels als heel druk ervaren.

Om het volume van uw kamers tot zijn recht te brengen, moet u met andere woorden met de grove borstel door uw interieur gaan! Zet oude meubelen op zolder of in de kelder of huur een opslagruimte gedurende de verkoopperiode.

Maar opgelet! Sober betekent niet leeg. U moet er immers voor zorgen dat de kandidaat-koper zich kan inbeelden hoe het is om in uw huis te wonen. Daarvoor is een mooie aankleding nodig. Veel kopers laten zich tegenwoordig dan ook leiden door de inrichting wanneer ze een pand kopen. Het visuele plaatje heeft een heel sterke invloed. Een bezoek aan uw huis of appartement duurt niet zo lang, dus de kandidaat-koper moet de plek zien en onmiddellijk tot het besluit komen “hier zie ik me wel wonen”. Elk detail is dus belangrijk.

Nog een tip is de kamers minder persoonlijk maken. Berg familiefoto’s op, verwijder de kindertekeningen van de koelkast en zet wat snuisterijen uit het zicht. Die zeer persoonlijke toetsen helpen uw kandidaat-kopers niet om zich in te leven en hebben zelfs een averechts effect. Het belangrijkste is dat ze zich kunnen inbeelden er te wonen en dat ze zich thuis voelen. Het gevoel dat ze bij iemand anders zijn, mag niet overheersen.

Kleine reparaties

Vertoont uw pand tekenen van ouderdom? Een lekkende kraan, barsten in de muren, een wirwar van elektrische snoeren? Verberg die gebreken niet, maar los ze op. Die kleine details kunnen immers grote (negatieve) gevolgen hebben op de verkoop.

Haal dus uw gereedschapskist boven en breng alles in orde. Vervang die slepende binnendeur, die versleten handgrepen, lichtknoppen, plinten enz. Kortom, toon dat u uw woning altijd goed hebt onderhouden en dat u niet gewoon alles hebt laten verouderen.

De renovatie van strategische ruimtes

Bij strategische kamers denken we uiteraard aan de keuken en badkamer, erg belangrijke vertrekken bij een verkoop. Als u wat extra aandacht besteedt aan die ruimtes kan u tegen de marktprijs verkopen en levert u een moderne en gezonde woning af. Het is een uitstekende investering die u mogelijk een meerwaarde oplevert bij de verkoop.

De badkamer is nu eenmaal een van de belangrijkste elementen van een woning. Badkamers en keukens worden vaak streng beoordeeld door potentiële kopers en de verwachtingen kunnen uiteenlopen: dubbele wastafel, bad, inloopdouche, apart toilet enz. Kandidaat-kopers zoeken over het algemeen hetzelfde: zelf niet meer te veel werken moeten laten uitvoeren en gewoon kunnen verhuizen nadat de akte is ondertekend.

U maakt dus meer kans op een vlotte verkoop als u toch nog even investeert in die belangrijke vertrekken. U moet daar geen fortuin aan besteden. Het gaat eerder om het principe van home staging, uw interieur een nieuwe look geven tegen een lage kost (tot 4% van de verkoopprijs van uw pand).

Buitenruimtes: een absolute troef bij een verkoop

Buitenruimtes vormen een onbetwistbare troef voor de verkoop van uw pand. Net zoals een home stagingvoor de binnenruimtes, kunt u ook een garden staging doen voor de buitenruimtes. Het is hetzelfde concept en heeft als doel uw buitenruimtes op te waarderen voor een goede en vlotte verkoop van uw eigendom.

Net zoals bij een home staging is het de bedoeling om uw buitenruimte minder persoonlijk en wat neutraler te maken. Beschouw uw buitenruimte als een extra leefruimte. Richt verschillende plekjes met verschillende functies: een hoek met een terras en barbecue, een leeshoekje met een hangmat of tuinsalon, een stuk gazon als speelruimte voor kinderen, een moestuintje enz. De indeling hangt natuurlijk af van de omvang van uw buitenruimte en de sfeer die u wilt verkrijgen. Kiest u eerder voor een hartelijke, gezinsvriendelijke sfeer of voor knus en etnisch? Aan u de keuze! Onthoud wel dat potentiële kopers zich erin moeten kunnen vinden.

Werk vooral met accessoires. Kies bijvoorbeeld voor spiegels en lichtelementen om de ruimte te vergroten. Leg een mooi tuintapijt en kussens om een gezellige, warme sfeer uit te stralen. De bezoekers moeten zich er thuis voelen.

Garden staging zorgt ervoor dat een pand sneller kan worden verkocht. Een nette, schone en opgeruimde buitenruimte kan een doorslaggevend element zijn bij de verkoop. Een overwoekerde en slordige tuin geeft daarentegen een slechte indruk en doet vermoeden dat het huis zich in dezelfde staat bevindt.

Geen paniek voor eigenaars die niet over een tuin beschikken. Garden staging kan ook worden toegepast op een terras, balkon of binnenkoer. Geen excuus dus om niet aan de slag te gaan!

 

Nu hebt u alle troeven in handen om uw pand in de beste omstandigheden te verkopen. Denk voor uw nieuwe woning aan OP! U vindt al onze eigendommen in onze ruime onlinecatalogus. Wie weet staat de woning van uw dromen er wel tussen!