Terug

Onze tips om uw eigendom snel te verkopen

24/08/2020

De verkoop van een woning kan soms (zeer) lang duren. Enkele tips en tricks kunnen het verkoopproces versnellen. Ze zijn eenvoudig en goedkoop en kunnen het verschil maken! In dit artikel vindt u een (niet-limitatieve) lijst met onze beste tips om de verkoop van uw woning te boosten.

In welke periode stelt u te koop?

Er is geen goede of slechte periode om vastgoed te verkopen want er is geen slechte periode om te kopen. Er is echter een zekere seizoensgebondenheid in de vastgoedsector.

De lente is meestal de beste periode om een huis te kopen. In vastgoed bedoelen we met de lente de periode die begint in februari, niet het seizoen als zodanig. Tijdens de zomermaanden wordt er minder vastgoed verkocht omdat veel mensen op vakantie zijn. Dat scenario herhaalt zich in december om dezelfde redenen. Tot slot heeft de herfst een voordeel, namelijk dat er veel minder concurrentie is op de vastgoedmarkt. Het aantal potentiële kopers neemt echter ook af.

De juiste prijs

Deze tweede stap is cruciaal: hoe raamt u de verkoopprijs van uw woning?

Eigenaars hebben om twee redenen de neiging om de waarde van hun woning te overschatten:

  1. Ze hopen zoveel mogelijk winst te maken.
  2. Ze hebben een sterke emotionele band met hun woning.

Probeer de juiste prijs te vinden, door advertenties van gelijkaardige woningen te vergelijken, een online schatting te maken of een vastgoedmakelaar in te schakelen.

De advertentie

De advertentie is het eerste contact tussen uw woning en potentiële kopers. Daarom moet een vastgoedadvertentie duidelijk, beknopt en doeltreffend zijn.

Zet de troeven van uw woning in de kijker en benadruk ze. Maar overdrijf niet. Spreek niet over een terras als het eigenlijk een balkon van 4 m² is. Gebruik bijvoeglijke naamwoorden om de verschillende ruimten van uw woning te beschrijven. Dat wekt de nieuwsgierigheid van potentiële kopers. Wees eerlijk. Beschrijf uw eigendom naar waarheid en probeer vooral niet te verbergen dat er opfrissingswerken nodig zijn. Uw advertentie moet ervoor zorgen dat toekomstige kopers zin hebben om u te contacteren voor meer informatie en uiteindelijk een bezoek te plannen. Liegen of bedriegen zal u niet helpen om dat doel te bereiken.

Professionele foto's

Nu uw advertentie klaar is, voegt u er mooie foto’s aan toe. Wist u dat 95% van de gebruikers de eerste foto van de advertentie bekijkt voordat ze de beschrijving van de woning lezen? Die eerste foto bepaalt of er sprake is van liefde op het eerste gezicht (of niet).

Foto’s die u met uw smartphone hebt gemaakt, zijn dus uit den boze! Als u een groot aantal prospects wilt aantrekken, kunt u beter kiezen voor een kwaliteitscamera.

Zorg ervoor dat u foto's maakt van elke ruimte, ook van de buitenruimten, en geef de voorkeur aan natuurlijk licht. Het eerste beeld is vaak dat van de gevel, maar soms is het beter om de woonkamer als eerste te plaatsen. Zo kan de toekomstige koper zich meteen in de leefruimte verbeelden.

Een neutrale woning

Een gouden tip : Haal alle persoonlijke items weg!

Uw woning moet vrij zijn van persoonlijke items zodat de koper zich in de woning kan inleven. Neem afscheid van familiefoto's, kindertekeningen op de koelkast of verzamelingen van prullaria en verwelkom mooie, sobere ruimten. Hou voor ogen dat de bezoeker zich onmiddellijk thuis moet voelen.

Een overzichtelijk interieur

Het is moeilijk om je thuis te voelen in ruimten waar elk hoekje vol spullen staat. Zorg ook dat er niet te veel meubels in de ruimten staan zodat de bezoekers zich er beter kunnen in inleven, maar vooral om de grootte van de kamers te benadrukken en hun volledige potentieel te tonen.

Om deze stap tot een goed einde te brengen, kunt u home staging overwegen. Home staging is een trend waarbij de inrichting van een woning wordt aangepast (nieuwe decoratie, verwijderen van scheidingswanden, nieuwe vloerbedekking enz.) voordat ze te koop wordt aangeboden, en dit met een minimum aan kosten (max. 4% van de verkoopprijs).

Verwaarloos tot slot uw buitenruimtes niet. Ze kunnen tijdens de bezoeken veel impact hebben op de koper. Een nette, schone en opgeruimde buitenruimte kan een doorslaggevend element van een verkoop zijn. Omgekeerd laat een rommelige en verwaarloosde tuin een slechte indruk achter. Die tip geldt ook voor terrassen, balkons en binnenplaatsen.

Lastminutereparaties

Een defecte lamp, een lekkende kraan? Dergelijke details kunnen een negatief beeld geven. Laat deze kleine reparaties uw verkoopkansen niet verkleinen en zorg ervoor dat alles perfect in orde is bij de bezoeken.

Opgeruimd staat netjes!

Maak uw woning grondig schoon en ruim op. Dat ligt voor de hand, maar veel mensen slaan deze stap over. Het is ook beter om komaf te maken met onaangename geuren zoals van sigaretten, dieren enz.

Bij het bezoek

Overdrijf niet bij het bezoek en praat niet over de prijs die u verwacht. De bezoekers zouden kunnen denken dat u iets te verbergen hebt. Geef de bezoekers de tijd om de woning te verkennen en elke ruimte te bezoeken. Weiger ten slotte niet systematisch de eerste biedingen onder het voorwendsel dat men altijd op iets beters kan hopen. De eerste biedingen zijn vaak de beste.